Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dva filozofové ze Samosu, ale každý jiný

Říká se, že do třetice všeho dobrého.  Proto jsem si za svůj třetí postřeh zvolila krátké povídání spojené s ostrovem, který je mi nejblíž. Hádáte správně, je to Samos! Tentokrát vám ale nebudu prozrazovat tipy na výlety, ty jsou popsané na webu www.VTT.cz  v deníku delegáta a ve spoustě příruček o řeckých ostrovech.  Příroda a nálada tohoto egejského ostrova je bezpochyby přímo magická. Možná právě proto ostrov inspiroval spoustu geniálních myslitelů. Já jsem si pro dnešek vybrala dva.

Pythagrovoa socha, město Pythagorion, ostrov Samos

Asketa, mudrc a politik

     Na gymnáziu se mě paní profesorka matematiky pokoušela něco naučit, ale z hodnocení „dostatečný“ jsem se nehnula ani o píď. Určitě by měla radost, kdyby věděla, že po mnoha letech vyprávím návštěvníkům Samosu o vědci, který vymyslel snad nejslavenější větu v matematice: c²=a²+b².  V té se ale raději pitvat nebudu a zmíním se o jeho filozofických myšlenkách.

     Matematik, astronom a filozof Pythagoras ze Samu se věnoval mystice čísel, harmonii vesmíru a věřil v převtělování duší. Z jeho učení o několik let později čerpal například Aristoteles, Platón nebo Friedrich Nietzsche. Zaujme vás také úryvek z Pythagorova díla „Zlaté listy“?

„Jako pravý mudrc, odmítej přebytek;
rozkoš, spánek, nasycenost, lásku a hněv.
Nikdy nezakolísej a nevzdávej se své cti,
posuzuj sám sebe jako nejpřísnější soudce.

 Buď spravedlivý v jednání a ještě více ve slovech.
Neomlouvej zla zločinným prospěchem.“

     Jak je vidno, Pythagoras ani jeho žáci by si v současné době ochutnávky lahodného samoského vína moc neužili.  I krása českých turistek by je nechávala klidnými :-)  Na rozdíl od dalšího filozofa narozeného taktéž na Samu.

 Rozkošník, labužník a požitkář

     Tak by se dal charakterizovat Epikúros, taktéž narozen na ostrově Samos v roce 341 před n. l. Všech slastí a radostí si užíval plnými doušky během cesty k nalezení osobního štěstí.  Nacházel ho například v přátelství. Oproti Pythagorejcům odmítal účast na politickém životě, neboť ten podle Epikúra přináší mnoho strastí (dle mého názoru nejen samotným účastníkům politického života, ale hlavně jeho pozorovatelům).

     Podle něj je cílem poznání je osvobodit člověka od neznalosti a pověr, od strachu z bohů a smrti, neboť jen tak lze dosáhnout štěstí.

"Ani sebevětší bohatství, ani úcta a vážnost obecného množství, ani nic jiného, co závisí na bezmezných příčinách, neodstraňuje neklid duše a nepůsobí pravou radost."

     Hlubokých myšlenek těchto myslitelů a jejich nástupců je nespočet, toto byl pouze krátký nástin. Avšak stačí otevřít kterýkoli filozofický slovník, encyklopedii nebo knihu o dějinách filozofie a rozhodně lze nalézt spoustu mouder, z nichž bychom měli čerpat i dnes.

 

Autor: Michaela Žítková | pondělí 7.5.2012 12:00 | karma článku: 16,98 | přečteno: 1115x
  • Další články autora

Michaela Žítková

IKARIA: ostrov, který pohladí každou duši 3.část

Další část povídání o nezapomenutelné jízdě po ostrově Ikaria. V tomto díle projíždíme z centrální části ostrova na jih, zastavujeme u "kláštera zázraků" Munte, kamenné kaple Theoktistis, kde čekáme na řeckou kávu a na jihu ostrova okusíme slavné termální, radioaktivní prameny Thermes.

12.9.2012 v 16:30 | Karma: 8,53 | Přečteno: 830x | Diskuse| Cestování

Michaela Žítková

IKARIA: ostrov, který pohladí každou duši 2.část

Během jednoho krátkého dne jsem zažila několikrát své "poprvé". Poprvé jsem viděla břehy Egejských ostrovů z trajektu, poprvé jsem se cítila jako fiflena, poprvé mi bylo jedno, kolik je hodin a co mám na sobě. Poprvé jsem totiž navštívila ostrov Ikaria.

6.9.2012 v 18:29 | Karma: 10,02 | Přečteno: 898x | Diskuse| Cestování

Michaela Žítková

IKARIA: ostrov, který pohladí každou duši 1. část

Během jednoho krátkého dne jsem zažila několikrát své "poprvé". Poprvé jsem viděla břehy Egejských ostrovů z trajektu, poprvé jsem se cítila jako fiflena, poprvé mi bylo jedno, kolik je hodin a co mám na sobě. Poprvé jsem totiž navštívila ostrov Ikaria.

5.9.2012 v 17:30 | Karma: 12,96 | Přečteno: 997x | Diskuse| Cestování

Michaela Žítková

Dokázala jsem nemožné a lovila se samoskými rybáři

“Slíbí-li něco Řek, nedávejte velkou šanci tomu, že to splní,” píše se v naší informační knize. Zažívala jsem to na vlastní kůži celých pět let během nichž jsem žadonila, aby mě kdokoli vzal rybařit na moře. Ale před pár dny mi zazvonil telefon. Řidič Christos volal, že bývalý řidič Christos jede rybařit a čeká na mě v přístavu. Přestože jsem měla v nohách více než dvacetikilometrovou túru samoskými horami ke klášteru Vronda, neváhala jsem a zamířila do přístavu v mém současném domovišti, městečku Agios Konstantinos.

6.7.2012 v 7:15 | Karma: 12,98 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Cestování

Michaela Žítková

Konec blahobytu, Athéňané škudlí

Na prodej. K pronájmu. Výprodej. Vše za 5 euro. Zavřeno. To jsou v současné době nejčastější ozdoby athénských domů. Stačily tři roky, aby se řecká metropole v mých očích úplně změnila. Změnili se lidé, změnila se atmosféra a změnily se ceny. Ekonomická krize je v hlavním městě pořádně cítit, zejména v centru. Spousta obchůdků láká na finální výprodeje a snaží se prodat poslední zboží za ceny, za které byste před třemi lety nekoupili ani řecký salát .

7.6.2012 v 16:40 | Karma: 18,63 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1160x
Delegátka cestovní kanceláře Venus Trade and Tours (VTT) na ostrově Samos / Representative of VTT tour operator, Samos Island

Seznam rubrik